شعر العاميَّة وأزمة التلقي (5)

شعر العاميَّة وأزمة التلقي: قراءة في ديوان آخر صلاة للشاعر حامد عامر (5)

د. صفوت علي صالح

. استلهام الصورة من الموروث الفرعوني  والتاريخي والديني

إحدى السمات الفنية الطاغية في الديوان يلمسها القارئ في استلهام الشاعر للموروث الثقافي بأنساقه التاريخية والدينية. فلا تكاد تخلو لوحة من لمسة فنية يطرز فيها الشاعر صورته الفنية بخيوط تراثية أخَّاذة توحي ببراعةٍ في التوظيف واستيعاب عميق للموروث الذي يجد تجاوبًا وجدانيًا بالغًا. ففي خمس عشرة صورة، يستوحي الشاعر دلالاته من روافد تراثية، مختزلا معاني وتجارب عميقة يستلهمها من: قصة الإلهة إيزيس، وحكم الإله حابي، وصراع يزيد بن معاوية مع الإمام الحسين بن علي، وحالات الوجد الصوفي، وموقف حساب الملائكة، وقتل قابيل لهابيل، وطوفان نوح وسفينته، ويوم الزينة، ويم موسى، وحديث عيسى في المهد، ونسوة يوسف، وقصة آدم، وحوت يونس، ومريم وآل عمران، وسورة يس، وحمالة الحطب، وتلاوة القرآن، وسِفر الوداع، وتيه بني إسرائيل، والطواف بالكعبة سبعًا، والسنين السبع العجاف، والسبع سنبلات، واثنين في الغار ثالثهما الله، وحي على الصلاة، وغيرها. يقول مثلا في قصيدة “العامرية”، مستلهمًا قصة سيدنا يوسف:

خبرني عن وصف”المليحة فالخمار الأسود”

كل القصايد يومها قالت هيت لك

غلقت كل البيبان

العشق لو مخلوق جبان بنهابه ليه

عارف ياشيخنا لون عنيها ازاي يكون

قديت قميص القلب

وريته صوره ليها من آخر لقا

قطع ايديه..

  وفي قصيدة “حي على الصلاة” يقول:

مدام لسه السنابل سبعه ماتخبيش

حلمك عشان خايف من التأويل

الدمعه بتكيدلك ومجمعه النسوه

قدت قميصك من دبر غرق اللي خان فاليم

قدت قميصك من قْبل غرق كفوفها الدم

حطوا ايديهم فيك ومسحوا علي شَعرهم

خاف العزيز فُجرهم والايه فالتنزيل

 ارض السجون حافظاه

وبتحسن الترتيل..

قضبانها زي البسمله

وحيطان حروف القلقله

والذكري تنفع مؤمنين

ويقول في قصيدة “سطرين”، مستلهمًا فتنة اليزيد والحسين:

لسه الحسين سطرين

بينقطوا عالورق..

وفكل صفحه شهيد

المحبره قلعه متحامي فيها يزيد

وحبيبتي حماله حطب

صرخ اليزيد…. فلاح

وكفر بدين الزرع

ازاي تسيبي الفرع

وتلمي اوسخ ورق

شرب الحسين العرق

والطايفه ملمومه

رفع السلاح وابتدا

يحضن فآل البيت

لو كنت يومها بكيت

كان اليزيد مــقتلش

لو كنت يومها شربت

كان قلبي طاله الصدي

ويقول في قصيدة “آخر صلاة”، مستحضرًا موقف الحساب:

ولا عمري جربت السفر
جوه الكفن !…
كان ضروري تجيب معاك اي واحد
من بلاد الميتين …
يحكيلي عن عيشة هناك
ايه هناكل ايه هنشرب
وازاي هنام من غير غطا
والفرش طين
وبـ ايه هجاوب عالملاك
يا حرقة القلب الي ذنبه
خلي نبضه يقول آهات
ياتوهة الفكر اللي كان
فاكر حياته مكمله
وضل الصراط…
(اقرأ كتابك ياعبدي علي مهلك)

  1. حكم وخلاصات تجارب

يختتم الشاعر ديوانه بقصيدة “طقطوقة”، التي يلخص فيها حكمة الصاحب المفارق بلا عودة حيث لا يجوز عتاب ولا لوم، وحكمة الإنسان الذي ينبغي أن يحتفظ بذكرياته نقية من المواجع، يقول:

الصحبه تاجي مع العشره
والعشره مش بنت امبارح
مجروح يشاور للجارح
هنا يوجعني..
وقت السفر مايجوزش اللوم
لو المفارق مش راجع
)ليه عشم وياك ياجميل(
اذا اشتريت ذكري جميله
ما تاخدش بالباقي مواجع..

  1. مدونة الديوان

بألفين وثمانمائة مفردة تقريبًا، استطاع الشاعر في ديوان “آخر صلاة” أن ينسج كل معانيه في ثلاثين قصيدة. وباستعلام مدونة الديوان، تبين أن أكثر المفردات تكرارا كانت: أنا، كل، “اللِّي”، كان، “ولَّا”، “بس”، “لو”، “لسة”، “يا”، “مش”، آخر، “جوَّة”، “ليه”، “حد”، “عشان”، القلب، “القصايد”، “يمكن” على الترتيب. ولعل نظرة فاحصة في تكرار هذه المفردات لتوحي لنا بالخيوط الفلسفية التي تحوك الأنساق والرؤى التي يطرحها الشاعر في قصائده. فدفاعه عن ذاته الفنية، ومقاومة هيمنة المتلقي السلبي، وحضوره فاعلا أو مفعولا صريحا في معظم المشاهد التي تمثلها ـــ كانت من أبرز المدارات التي حلق فيها الشاعر في ثنايا قصائده، ولعل هذا يفسر غلبة استعماله ضمير الذات “أنا”. كما أن استعماله للمفردتين “كل”، و”حد” يوحي بميل الشاعر والشعراء عمومًا لفكرة التعميم والحشد في التعبير؛ ربما للمبالغة في المعنى، أو لشمولية التجربة الشعرية، لأن الشعر عاطفة، والعاطفة غالبًا ما تجنح إلى التعميم. أما استعماله للمفردة “كان”، فيوحي باستراتيجية الشاعر في طرح تجاربه في أسلوب حكائي يبكي فيه الماضي ويندب فيه الأحلام والآمال الضائعة في صورة (فلاش باك). وفي دفاعه عن ذاته الفنية، عنون إحدى قصائده بعنوان “لأنه”، مبررًا لنفسه ما يعانيه من أزمة تلقي الفن الحقيقي الذي يحمل رسالة نبيلة وغاية سامية، وهذا الموقف الدفاعي التبريري غلب على الشاعر في مواطن عديدة يطرح فيها تبريرات واحتمالات تفسيرية لملامح تجربته، ولعل هذا ما يفسر استخدامه لمفردات من قبيل “علشان”، و”يمكن”، و”ليه”، “بس” “ولَّا”. أما شيوع توظيفه لمفردات “القلب”، و”جوَّة” فيوحي بعمق تجربته واختلاجها في نفسه، فما يصيبه لا يكون ظاهريًّا؛ وإنما يصيبه في أعماق قلبه الذي ينبض عشقًا ولومًا وألمًا. وفيما يلي ثلاثة مفهرسات من أكثر المفردات تكرارًا في الديوان: أنا، وكل، وكان.

الامام سامع بكا شبه البكا انا ف بيت ربنا فنعشي كنت
هتدفن وقال خلاص انا يا انا اليوم الأهات مش سامعه قال
يا اما مات واوعي تنسي…! انا قال انا هتدفن وقال خلاص
ما لبستهم لو مره تشتاقي انا تنسي…! تكوي قمصاني الجديده اللي
كل يوم بانحني / انا انا احط رجلي جوه روح خضره
كل يوم بانفرد ساعة ما انا انا كل يوم بانحني /
بالجمال ونسان _قل يا أولي انا منعني اللمس خلينا مره صحاب
حد عمره ماقال فيوم كلمة انا معنى الغزل هتلاقي اصله فالسكات
بس انت وضحلي ايه ذنب انا ردت بكبر السما.. قالت بحسك
قلت معذوره السما كل البشر انا والورق يرضوا بغواية حد حب
باعترف اني عصيت لكن لقيت…الله انا سبعه بقلبها بين كل دقه
آهي فالاوله تنسخ سطور مساكين انا ولكل توهه فالوجع ياعابدين منزله
كلمه من سِفر الوداع اصحاح انا البنيه مبلوله من دمع الندم
وعرقان وماهوش ضروري الشقا يدخل انا تعفيني من برد الشتا والموت
والغنا متعه مايجوزش نبقي لبعض انا المهازل لاكتشاف الذات يمكن عشان
اتقتلت صرخ المساعد ارجع مكانك/اعملي انا تحت كاب البيه -آسف ياباشا
غرض السيناريو اما الحوار فـ انا لكن ياريت ماتقولش عيد فاهم
حافظه صم شهل عشان آخر انا غرض السيناريو اما الحوار فـ
ليه صوره فصفحه اولي للجرايد انا عرايس ماريونيت وماتحملوش هم الدعايه..
اتقتلت نزل العرق الماسك يومها انا المشرحه *اكشن – آسف ياباشا
حد ميت من سنين.. روحه انا قلك اني مقتول ضمن دول
م المقتولين بس انت ركز انا نقص من حق الدوا.. والله
لسه هبكي مالندم.. راحو الحبايب وانا الفرج خلو القدم جنب القدم
مش كيان ولا محتوي حاجه وانا جهلك بس اخشعي فآخر صلاه
زي روح الأوليا مفتونه بالاسرار وانا لم أمكن اني اونس السُمار
نفسي اقولِك شي عن حالي وانا ساعتها يمكن آجي علي بالي
واخواتي نتطــــلع عيال الخلق ليها وانا القديم عيال الخلق لابسه جديد
بحاول اكتب النقطه الاخيره فحرف وانا … من اول الصفحه الجديده
لسه واقف عالصراط ياليلي كل وانا ملمسه حوريه من اهل الجنان
مش قوي وأمين قلبك لو وانا مكتوب ومقدر يمشوا الرعاه مالبير
البنور.. فعطرك سور بيمنعني رجعت وانا شفلي ماشفت غواني شيطاني باللمسه
بشتل حيضان الآه وبسقيها بسحابة وانا ضله ويحكي عن شقاه جواه
عراب لعشاقك وبحار مركبك فاليم وانا السطر باقدامك نطق فالمهد برأني
نايم فوق الرصيف عالريق.. تعفيني وانا فموائد الرحمن سايق عليكي الدوسه
راح افيدكوا بـ ايه..! ضحكتهم وانا نشف ..لو سال مايرودليش الروح
بين هنا وهناك.. مشدود كجلد وانا فيها القصب كلي منكت حطب
قلت احبك قوي لاجل اتقتل وانا عادي بس انتي حضنك يختلف
لسه بكتب عالتابوت حِكم الإلاه وانا خايف تملي صنعتي للحرف والكلمه
غـــــــــايــب… ” سمـــــــــــوكن ” علي كل مماتش هي غيبه وبكره يرجع
الاحباب وهتبدأ فمراسم وجعك والجو كل وتدبيرك لمعاد فالقلب وهيحضر فيه
يوم بانحني / انا كل كل رجلي جوه روح خضره انا
يوم بانفرد ساعة ما اقول كل كل يوم بانحني / انا
شق فكفه كان آية من كل بتلت آيات أبويه ده اللي
اللي قلته تمام * شكرا..لكني كل تلال الصبر والايام _قلبك أهو
حلمي اني يوم ابعت جواب كل افتكرني ولا افتكرته فانا باشكرك
القلوب اتنين اتنين والعــشق مركب كل يوم ابعت جواب وخلاص بعته..
البنات عايشين فالحلم زي الورد.. كل جوه الروح ” ورد… “
العاشقين فوق الأرائك كاسك تمر كل وانا لسه واقف عالصراط ياليلي
القصايد يومها قالت هيت لك كل خبرني عن وصف”المليحة فالخمار الأسود”
البيبان العشق لو مخلوق جبان كل يومها قالت هيت لك غلقت
امله/ يسرح فطيفك عالشجر وكل كل بينام يوماتي وريحته زرع كان
قصه فيها عشق محتاجه لحبيب كل بالألم.. وبرضو ترضي يشوهوه ليه
البشر اصلا عصاه والإثم قلب كل حب انا قلت معذوره السما
دقه انا باعترف اني عصيت كل طواف الحرف سبعه بقلبها بين
الممنوع مرغوب وانتي الحرام بالنص كل محبه ” سِفر الوداع “
الدقايق فيها شهوه للممات حتي كل فالوقت ابتسم خلف بنات تفاح
الجموع مسكت ستاير منهكه ساعة كل خوف.. مسك عشان كملت طين
القصايد وجع بس اللي يحزن كل تونس المدفون والفاتحه قبل ياسين
المجاميع يظهروا كومبارس صامت الكاميرا كل لمواصفات العاصمه ” مشهد نهاري..
العيون اللي اتكسر جواها ضلع كل وشهم هاتهوملي بالتدريج ركز علي
الأسامي دي حضرتك موجوده فالكشف كل الملامح باهته من أثر النعال
سطر جرام هتطلع حلوه من كل تكتبها ضروري يكونلها مكياج وزود

 

فغربه واما مات اصبح نديم كان القديم وابكي علي شاب فحياته
نفسي احضن مره اخويه لوكان كان ياللي فرحلتي ونسني بحكاوي السكوت
ضروري تجيب معاك اي واحد كان جربت السفر جوه الكفن !…
فاكر حياته مكمله وضل الصراط… كان يقول آهات ياتوهة الفكر اللي
مشهد الدفنه الأخير يومها اخد كان والستاره هتتقفل ولا فيش رجوع
حنين قولي كنا نزعله ولا كان عني ولكل الحبايب قولي ولدي
يبين قولي كانت ضحكته تقتل كان حنين قولي كنا نزعله ولا
عليه واحد حبيبك لو ما كان جه هناك علي كرسي فاضي
يسيبك لسه يدك تحت خدك كان واحد حبيبك لو ما سبته
يسبح قد ما تدوق الطريق كان دير الشقا غير لمـــا مــــات
آية من سورة ياسين كان كان ده اللي كل شق فكفه
بيحلب لينا من لياليه العجاف كان كان آية من سورة ياسين
يغني ساعات عشان مجروح صوته كان اللوفر ولا غاندي ومانديلا.. أبويه
بارع فالرسم كان عالقد يرسم كان دايما بترسم عالرصيف شارع فالحزن
عالقد يرسم بلاده سلسله فرقبة كان شارع فالحزن كان بارع فالرسم
حد مالهوش حد كتب جواب كان حبيبته علم لما اصطفاه الألم
كل امله/ يسرح فطيفك عالشجر كان خام بينام يوماتي وريحته زرع
مغصوب ولكل توهه فالوجع ياعابدين كان ساكت وساند ضحكتي علي فرح
مالمخلَصين يا سجده فالجوف النحيل كان صدرها واكتب فصفحه مالتجلي سطر
اليزيد مــقتلش لو كنت يومها كان البيت لو كنت يومها بكيت
قلبي طاله الصدي لسه الميدان كان مــقتلش لو كنت يومها شربت
ودي أطير زيهم وفشلت فالتقليد كان لو ضرك فلحمي نسبة النترات
نفسي انبت حب لكن بلادنا كان ودي أطير زيهم وفشلت فالتقليد
طبيعي بس باش طول عمري كان اتقتلت نزل العرق الماسك يومها
الغطا نومهم سوا او نقص كان او ليله من برد الشتا
نفسي اشوف الطقس لصحبه فالزنازين كان او فتوي بتبيح الزنا فالدين
ليا حبيب كل ما اخونه كان مجروح يشاور للجارح هنا يوجعني..

 

  1. كلمة أخيرة …

عشت في هذه الصفحات مع شاعر مبدع، متمكن من أدواته، قابض على قضيته، يمتلك قدرة شاعرية بارعة في حشد المعاني، وتكثيف الدلالات، وتضفير الصور، واختزال الأفكار، واستلهام الموروث الثقافي، وتناسق المفردات المتدثرة بالمشاعر؛ مما يمكنه من تقديم عوالمه الشعرية ولحظاته الإنسانية، ورؤاه الفلسفية في سلاسة وعمق وكأنه يغازل قصائده.م

موضوعات:

شعر العاميَّة وأزمة التلقي:قراءة في ديوان آخر صلاة للشاعر حامد عامر (3)

شعر العاميَّة وأزمة التلقي: قراءة في ديوان آخر صلاة للشاعر حامد عامر (2)

شعر العاميَّة وأزمة التلقي: قراءة في ديوان آخر صلاة للشاعر حامد عامر (1)

شارك المقالة عبر

تعليقات القراء

أضف تعليق

من فضلك ادخل تعليقك
من فضلك ادخل اسمك هنا

تابع صفحتنا على فيسبوك

لأحدث أخبار فعاليات وندوات بيت الشعر بالأقصر

أحدث أنشطة البيت

أحدث المقالات

شعراء البيت

إنضم الى القائمة البريدية

إشترك في القائمة البريدية لبيت الشعر بالأقصر لتصلك أحدث الأخبار و المقالات عبر البريد الإلكتروني

الكلمات الدلالية الأكثر بحثا

spot_img